Vedtægter for foreningen Kuldegyset
Følgende vedtægter er vedtaget ved stiftende generalforsamling 15. januar 2023.
§1 Navn og hjemsted.
Stk.1. Foreningens navn er “Nordhavnstippens Vinterbadelaug” forkortet “Badelaug”.
Stk.2. Foreningens hjemsted er Københavns Kommune.
Stk.3. Foreningen er forankret på Nordhavnstippen og Fiskerihavnens lokalsamfund.
Stk.4. Foreningen er medlem af følgende landsorganisationer:
● Vinterbadeforeninger i Danmark
● Det Danske Saunaselskab
§2 Formål.
Stk.1. Foreningens formål er at understøtte udbredelsen af vinterbadning samt sauna- og svedbade-kultur.
● Give medlemmerne mulighed for at dyrke, styrke og vedligeholde deres interesse for svedbade og vinterbadning.
● Med udgangspunkt I foreningens aktiviteter og i det forpligtende fællesskab at styrke folkeoplysningen og dermed medlemmernes evne og lyst til at tage ansvar for eget liv og til at deltage aktivt og engagerende i samfundet.
● Drive eller forpagtede faciliteter til gavn for foreningens medlemmer.
§3 Medlemskreds
Stk.1. Foreningen optager kun myndige medlemmer med tilhørsforhold til lokalsamfundet.
Stk.2. Definition af tilhørsforhold til lokalsamfundet (se bilag a.) fastsættes af generalforsamlingen med udgangspunkt i følgende principper:
● Medlemskab af en lokal forening i lokalområdet.
● Har fiskeskur eller hytte i lokalområdet.
Stk.3. Generalforsamlingen fastsætter det højeste antal aktive medlemmer i forhold til kapaciteten af foreningens faciliteter.
Stk.4. Et indmeldelsesgebyr fastsættes af generalforsamlingen (se bilag b).
Stk.5. Det årlige kontingent fastsættes af generalforsamlingen og betales forud (se bilag b).
Stk.6. Aktive medlemmer indbetaler kontingent senest 5 januar.
Stk.7. Foreningen optager nye medlemmer fra ventelisten, 15 januar.
Stk.8. For nye medlemmer indbetales kontingent og indmeldelsesgebyr senest 20 januar.
Stk.9. Kontingent og indmeldelsesgebyr for året kan ikke refunderes eller overdrages.
Stk.10. Foreningen opretholder en venteliste, hvor interesserede jf. §3 stk 1 og stk.2. kan skrive sig op. Der betales årligt gebyr for optagelse på ventelisten. Gebyret fastsættes af generalforsamlingen (se bilag b.).
§4 Medlemmernes rettigheder og pligter
Stk.1. Formel kommunikation mellem Foreningen og medlemmer foregår gennem e-mail og foreningens hjemmeside.
Det enkelte medlem har ansvar for, at Foreningen til enhver tid er oplyst om en gyldig e-mailadresse, som medlemmet kan kontaktes på.
Stk.2. Bestyrelsen fastsætter badesæsonens længde samt regler for brug af foreningens faciliteter, og gør medlemmerne bekendt med reglerne ved opslag, på hjemmesiden. Medlemmerne skal overholde reglerne, når de benytter Foreningens faciliteter.
Stk.3. Aktive medlemmers egne børn (under 18 år) kan benytte faciliteterne ved tilstedeværelse af en forældre.
Stk.4. Medlemskabet er personligt. Medlemmer må ikke udlevere, udlåne eller sælge kendetegn på medlemskab (fx nøgle, nøglekort, armbånd eller tilsvarende) til andre og må ikke oplyse adgangskode til andre. Overtrædelse vil medfører eksklusion af Foreningen (se §7).
Stk.5. Medlemmerne skal betale indmeldelsesgebyr, kontingent samt evt. ekstraordinære ydelser i overensstemmelse med generalforsamlingens beslutninger.
Stk.6. Medlemskabet ophører umiddelbart, hvis et medlem efter at have fået en passende frist ikke har betalt kontingent og andre forfaldne bidrag til Foreningen.
Stk.7. I forhold til Foreningen er det enkelte medlem alene forpligtet økonomisk med sit kontingent og evt. andre bidrag, der er vedtaget på en generalforsamling.
§5 Udtræden af Foreningen
Stk.1. Et medlem kan til enhver tid udtræde af Foreningen. Eventuelt allerede betalt kontingent og andre indbetalte ydelser vedtaget på en generalforsamling tilbagebetales ikke. Det udtrædende medlem er ikke berettiget til nogen andel af Foreningens aktiver.
§6 Eksklusion af et medlem
Stk.1. Hvis et medlem tilsidesætter reglerne for brug af Foreningens faciliteter, eller i øvrigt optræder til betydelig gene for Foreningens øvrige medlemmer, naboer m.v. kan bestyrelsen øjeblikkeligt bringe vedkommendes rettigheder til brug af Foreningens faciliteter til ophør.
§7 Generalforsamlingen
Stk.1. Generalforsamlingen er foreningens højeste myndighed.
Stk.2. Ordinær generalforsamling afholdes én gang årligt ved den første fuldmåne i marts og indkaldes med mindst tre ugers varsel med angivelse af dagsorden.
Stk.3. Møde- og stemmeberettigede på generalforsamlingen er alle aktive medlemmer. Der kan stemmes ved fuldmagt.
Stk.4. Dagsordenen for den ordinære generalforsamling skal mindst indeholde følgende punkter:
1. Valg af stemmetællere
2. Valg af dirigent og referent
3. Formandens beretning
4. Regnskabsaflæggelse
5. Behandling af indkomne forslag
6. Fastsættelse af kontingent og gebyr
7. Godkendelse af budget
8. Valg af formand
9. Valg af næstformand
10. Valg af kasserer
11. Valg af sekretær
12. Valg af 1 bestyrelsesmedlem og 2 suppleanter
13. Valg af revisor og en revisorsuppleant
14. Bestyrelsen redegør for antallet af aktive medlemmer samt ventelistens størrelse.
15. Eventuelt
Stk.5. Forslag, der ønskes behandlet på generalforsamlingen, skal være bestyrelsen i hænde senest 8 dage før generalforsamlingen. Forslag om vedtægtsændringer, der ønskes behandlet, skal være bestyrelsen i hænde senest seks uger forud for udgangen af den måned, hvor den ordinære generalforsamling skal afholdes.
Stk.6. Generalforsamlingen træffer sine beslutninger med simpelt flertal (en over halvdelen af de gyldigt afgivne stemmer) og ved håndsoprækning. Skriftlig afstemning anvendes dog, når det begæres af blot én mødedeltager. Ved personvalg, hvor der er foreslået flere end det antal, der skal vælges, foretages altid skriftlig afstemning. Ved sådanne personvalg anvendes reglen om simpelt flertal.
§8 Ekstraordinær generalforsamling
Stk.1. Ekstraordinær generalforsamling kan afholdes, når bestyrelsen finder det nødvendigt, og skal afholdes, når mindst 1/3 af medlemmerne fremsætter skriftlig begrundet anmodning om det overfor formanden. I sådanne tilfælde skal generalforsamlingen afholdes senest fire uger efter, at anmodningen er kommet til bestyrelsens kendskab.
Stk.2. Indkaldelsesfristen for en ekstraordinær generalforsamling er 2 uger.
§9 Foreningens daglige ledelse
Stk.1. Foreningens daglige ledelse udgøres af bestyrelsen, der foruden formanden består af næstformand, kassereren, sekretær og 1 medlemmer. Bestyrelsen vælges af generalforsamlingen for en 2-årig periode. Formand vælges for en 2-årig periode i lige årstal. Kassér vælges for en 2-årig periode i ulige årstal.
Stk.2. Bestyrelsen leder foreningen i overensstemmelse med nærværende vedtægter og generalforsamlingens beslutninger.
Stk.3. Bestyrelsen fastsætter i øvrigt selv sin forretningsorden. Den kan nedsætte underudvalg og arbejdsgrupper til varetagelse af afgrænsede opgaver.
Stk.4. Formanden - og i hans fravær næstformanden - indkalder og leder bestyrelsens møder.
Indkaldelse sker skriftligt med angivelse af dagsorden, når formanden skønner det nødvendigt, eller mindst tre medlemmer af bestyrelsen fremsætter ønske om det overfor formanden. I sådanne tilfælde afholdes mødet senest 2 uger efter anmodningen er kommet til bestyrelsens kendskab.
§10 Økonomi, regnskab og revision
Stk.1. Foreningens regnskabsår følger kalenderåret.
Stk.2. Bestyrelsen er ansvarlig overfor generalforsamlingen for budget samt regnskab.
Stk.3. Foreningens regnskab føres af kasséren, der tillige fører foreningens medlemsregister.
Stk.4. Regnskabet revideres af de på generalforsamlingen valgte revisor(e).
§11 Tegningsregler og hæftelse
Stk.1. Foreningen tegnes udadtil ved underskrift af formanden og mindst et yderligere bestyrelsesmedlem i forening. Ved optagelse af lån og ved salg/ pantsætning af fast ejendom tegnes foreningen af den samlede bestyrelse.
Stk.2. Der påhviler ikke foreningens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelser, der påhviler foreningen.
§12 Vedtægtsændringer
Stk.1. Disse vedtægter kan kun ændres med 2/3 flertal på en generalforsamling, hvor ændringsforslaget fremgår af dagsordenen.
Stk.2. Vedtægtsændringerne træder i kraft med virkning fra den generalforsamling, de vedtages på.
§13 Opløsning
Stk.1. Opløsning af foreningen kan kun finde sted med 2/3 flertal på to hinanden følgende generalforsamlinger, hvoraf den ene skal være ordinær.
Stk.2. Foreningens formue skal i tilfælde af opløsning anvendes i overensstemmelse med de i § 2 fastsatte formål eller til andre almennyttige formål. Beslutning om den konkrete anvendelse af formuen træffes af den opløsende generalforsamling.
§14 Datering
Stk.1. Således vedtaget på foreningens stiftende generalforsamling den 15.01.2023 og senest ændret på den ordinære/ ekstraordinære generalforsamling den 07.03 2023.
Underskrevet af dirigenten.
Bilag A
Tilhørsforhold til lokalsamfundet
Jævnfør foreningens §3 stk.1. er medlemskredsen betinget af et tilhørsforhold til lokalsamfundet, dette opfyldes på nuværende tidspunkt gennem medlemskab af en lokalforankret forening eller gennem leje af fiskeskur eller hytte i lokalområdet:
Anerkendte lokale foreninger:
● Østerbros fiskeriforening
● Fremtidens Frie Fiskere
● Fiskeriforeningen Stubben
● De Syv Små Hjem
Lokalområde for fiskeskure og hytter på Nordhavnstippen:
● Østersøvej, 2150 København
● Vesterhavsvej, 2150 København
Bilag B
Kontingent, gebyr og depositum
Foreningens generalforsamling har vedtaget følgende:
● Indmeldelsesgebyr gældende fra 20 januar 2023: 250 dkk
● Årlige kontingent for aktive medlemmer: 250 dkk
● Årligt gebyr for venteliste 500 dkk
● Depositum for nøgler og andet: 200% af indkøbspris